Pengajian di madrasah ini terbahagi kepada dua aliran; (1)Tahfiz . (2)Ilmu islam dan bahasa arab (Pengajian kitab). Keterangannya adalah seperti berikut:- 1. Aliran tahfiz (menghafal al-Quran). Kriteria Pengambilan pelajar kelas tahfiz
Aliran ini terbahagi kepada empat peringkat :
I. Nazirah Pembetulan bacaan dan tajwid pelajar sebelum memasuki peringkat hafalan. Masa yang diambil biasanya enam bulan hingga setahun. II. Hafalan Tertib hafalan
III. Ulangan Pelajar yang telah menghafal 30 juzuk dikehendaki mengulangi sebanyak : 3 juzuk, 5 juzuk ,7-8 juzuk, 10 juzuk, 15 juzuk dan sebanyak mungkin dalam sehari sehinggalah 30 juzuk sehari sebelum memasuki peringkat syahadah. IV. Syahadah (Keputusan tahap hafalan) Untuk ujian syahadah, pelajar hendaklah membaca di hadapan seorang guru dan dua orang penyemak. Jumlah juzuk yang hendak dibaca adalah mengikut pilihan pelajar. Mereka boleh memilih untuk membaca 30 juzuk sehari , 15 juzuk dua hari , 10 juzuk tiga hari atau 7/8 juzuk empat hari. Keputusan tahap hafalan mereka berdasarkan banyak kesalahan bacaan didalam 30 juzuk Al Quran, keputusannya adalah seperti jadual dibawah ini :
2. Aliran ilmu islam dan bahasa arab Bahagian Pengajian Ilmu Islam dan Bahasa Arab di Madrasah Tahfizul Quran Penanti menyediakan sistem pengajian Islam tradisional Nusantara digabungkan dengan corak pengajian hadis Deobandi. Kitab-kitap pelajaran yang biasa digunakan di seluruh negara-negara Islam seperti Mesir, Yaman dan negara-negara Asia Tenggara. Hadis Sistem Deobandi ialah pengajian yang kitab-kitabnya terdiri daripada Misykatul Masabih dan Kutub Sittab (Kitab Hadis Yang Enam) termasuk Muwatta Imam Malik dan Syamail Muhammadiah Imam Tirmizi. Pengajian Deobandi diasaskan di India. Kriteria Pengambilan pelajar kelas kitab
Pengajian ini terbahagi kepada dua peringkat :
1.Senawi Pada peringkat ini pelajar-pelajar di ajar ilmu fekah untuk untuk memperbaiki dan membetulkan ibadah ,mua`malah dan mua`syarah mereka. Mereka juga diajar ilmu –ilmu bahasa arab, nahu dan sorof, sehingga mereka boleh membaca kitab-kitab arab yang tidak berbaris, serta pelajaran insyak dan muthola`h a`rabiah sehingga mampu untuk menterjemah, membuat ayat-ayat dan karangan dalam bahasa arab. Bermula dari kelas dua hingga kelas empat terjemahan al –quran tanpa tafsir diajar kepada mereka sebagai persediaan untuk pelajaran tafsir di peringkat a`liah. Pelajar-pelajar di dalam kelas ini juga di dedahkan dengan hadis–hadis nabawi untuk dihafal dan diamalkan dalam kehidupan harian. 2. A`liah Pada peringkat ini pelajar diajar ilmu fekah secara mendalam beserta dalil-dalil, hujjah-hujjah dan khilafiah diantara mazhab –mazhab. Kitab tafsir digunakan pada peringkat ini. Pelajar juga di dedahkan dengan pelajaran usul tafsir untuk memantapkan lagi pelajaran tafsir mereka. Di dalam bidang hadis pelajar di ajar ilmu mustalah hadis dan pengajaran hadis bermula daripada kitab miskatul masobih hingga kepada sunnah sittah yakni kitab – kitab hadis sohih yang enam yang menjadi rujukan alim-ulama dan ummat islam di dalam menghayati sunnah rasulullah sallah a`laihi wa sallam. Dalam ilmu arab pelajar mempelajari ilmu balag`ah, mantik dan sastera arab untuk memahami kalam –kalam arab dengan lebih mendalam.
MATA-MATA PELAJARAN UTAMA DAN NAMA KITAB MATA PELAJARAN LAIN Mata-mata pelajaran lain ialah: Usul Tafsir, Tajwid, Mustalah Hadis, Qawaid Fiqhiyyah, Usul Feqah, Sorof, Balaghah, Mantiq, Arud, Sirah, Falak dan Insyak. |